Σάκο και Βαντσέτι: δολοφονία στις ΗΠΑ.

Posted on Ιανουαρίου 9, 2012

0


Ο Σάκο και ο Βανστσέτι ήταν δύο Ιταλοί εργάτες, που έφτασαν στις ΗΠΑ, στις αρχές του 20ου αιώνα. Ήταν αναρχικοί και εξ αρχής καταγεγραμμένοι ως επικίνδυνα στοιχεία, από τις αμερικανικές υπηρεσίες, αφού είχαν έντονη αντιπολεμική δράση. Γύρω τους συγκροτήθηκε μια ομάδα αναρχικών και δραστηριοποιήθηκαν έντονα στο συνδικαλιστικό χώρο.

Άτομα από την ομάδα αυτή προχώρησαν σε βομβιστική επίθεση με στόχο έναν εισαγγελέα στις 16 Σεπτεμβρίου του 1920. Η αστυνομία, στη συνέχεια, ενέπλεξε τους δύο αναρχικούς σε μια ληστεία μετά φόνου. Τους συνέλαβαν και τους οδήγησαν σε μια δίκη παρωδία.

Και οι δύο κατηγορούμενοι παρουσίασαν ισχυρά άλλοθι και τα εύρηματα της αστυνομίας δεν επαρκούσαν για την καταδίκη τους. Μάλιστα, οι μάρτυρες υπεράσπισης αποκλείστηκαν, γιατί δεν μιλούσαν καλά αγγλικά! Η ετυμηγορία ήταν θανατική καταδίκη. Στα επόμενα έξι χρόνια έγινε αγώνας για τη μετατροπή της ποινής, ενώ εμφανίστηκε και κάποιος που ισχυρίστηκε ότι γνώριζε τους πραγματικούς δράστες· μια μαρτυρία που αγνοήθηκε.

Σε όλο το κόσμο υπήρξαν διαμαρτυρίες και φάνηκε πόσο ασταθές ήταν το όμορφο κλίμα της αποκαλούμενης Μπελ Επόκ. Στις 23 Αυγούστου 1927 ο Νίκολα Σάκο και ο Μπαρτολομέο Βαντσέτι εκτελέστηκαν στην ηλεκτρική καρέκλα. ΤΟ 1977 ο κυβερνήτης της Μασαχουσέτης, Μάικλ Δουκάκης, απολογήθηκε για τη δίκη των δύο αναρχικών και αναγνώρισε την αδικία.

Αξίζει να δούμε πως αιτιολόγησε την απόφαση του ο δικαστής Θάγερ:  «Ακόμα κι αν δεν έχουν διαπράξει το έγκλημα που τους καταλογίζεται, είναι, πάντως, ηθικά ένοχοι, γιατί είναι εχθροί των σημερινών θεσμών…». Στην ιστορία έχει μείνει και ο λόγος του Βαντσέτι. Παρακάτω, στο απόσπασμα απευθύνεται στον δικαστή Θάγερ: «Δε θα ευχόμουν ούτε σ’ ένα σκυλί ή σ’ ένα ερπετό, στο πιο ευτελές ή δύστυχο πλάσμα της Γης ― δε θα ευχόμουν σε κανένα απ’ αυτά όσα έχω υποστεί για πράγματα για τα οποία δεν είμαι ένοχος. Αλλά η πεποίθησή μου είναι ότι τα έχω υποστεί για πράγματα για τα οποία είμαι ένοχος. Τα υφίσταμαι γιατί είμαι ριζοσπάστης, και πράγματι είμαι ριζοσπάστης· τα έχω υποστεί γιατί ήμουν Ιταλός, και πράγματι είμαι Ιταλός […] «


Η Joan Baez έγραψε το τραγούδι αυτό το 1971, για την ταινία Sacco and Vanzetti του Giuliano Montaldo.

