Βία, ιδεολογία και παράνοια.

Posted on Ιουλίου 26, 2011

0



(Με αφορμή την μαζική εκτέλεση από τον Νορβηγό ακροδεξιό.)

Συνήθως, σε τόσο ειδεχθή εγκλήματα ο εκτελεστής τους αποκαλείται παρανοϊκός, Τρελός. Γίνεται κι αλλιώς; Προετοιμασία ενός σχεδίου επί μακρόν , εκτέλεση του σε δύο δόσεις, πόζες στο φακό και , τελικά, δεκάδες νέοι άνθρωποι νεκροί. Ο εκτελεστής ενός τέτοιου σχεδίου είναι ψυχασθενής, είναι τρελός. Ή μήπως όχι;

Ο τρελός κάνει κάτι που η πλειοψηφία των ανθρώπων θεωρεί αντικοινωνική ή μη λογική συμπεριφορά. Ισχυρίζεται ότι «είναι» πράγματα που «δεν είναι» και όσα πράττει δεν συμφωνούν με την καθιερωμένη συνήθεια ή ηθική. Ποιος ορίζει τα στάνταρς; Βέβαια η ίδια η κοινωνία των ανθρώπων. Δεν είναι, ως γνωστόν, ορθά όλα τα όρια. Όπως κι αν έχει , όμως, ο τρελός είναι μια περίπτωση, που η διάγνωση του προβλήματός του έγκειται εν πολλοίς στην έννοια του προφανούς, αυτού δηλαδή που ξεχωρίζει ακόμα και μέσα σε ένα ανομοιογενές σύνολο, όπως η κοινωνία.

Ο Νορβηγός φονιάς, όμως, πρωτίστως ήταν συνεπής. Όχι τρελός. Υπήρξε συνεπέστατος στην ιδεολογία του , στα πιστεύω του και στην ιστορική πορεία του ιδεολογικού χώρου όπου ανήκει. Η ακροδεξιά ιδεολογία, του φασισμού και του ναζισμού, είναι κατ’ εξοχήν η ιδεολογία του μίσους προς το διαφορετικό. Το μίσος και ο διωγμός, η βία κατ’ επέκταση, είναι η βάση αυτής της ιδεολογίας. Κάθε τί διαφορετικό από την ισχύουσα επιβεβλημένη αρχή είναι θανάσιμος εχθρός. Ο αλλόθρησκος, ο έγχρωμος, ο ομοφυλόφιλος, ο πολιτικός αντίπαλος, ο ανάπηρος, ο διανοητικά αδύναμος, οι «Untermenschen» (υπάνθρωποι). Κατ’ επέκταση , όλοι όσοι μπορεί να απειλήσουν την εσω- ομάδα. Η φοβία για το ξένο γίνεται , σε αυτή την ιδεοληψία, ένα έξοχο εργαλείο χειραγώγησης Αρκεί να θυμηθούμε την φιλελεύθερη Αμερική, που με πρόταγμα το φόβο για τους κακούς Άραβες έχει μακελέψει εκατομμύρια αμάχους και έχει καταστρατηγήσει πάμπολλα ανθρώπινα διακαιώματα ανά την υφήλιο.

Ο Νορβηγός ακροδεξιός φονιάς υπήρξε πιστός, λοιπόν, στην ιστορική γραμμή του προπάτορα Χίτλερ. Μαζί του, δυστυχώς, συμπορεύεται, είτε εν γνώση του είτε εν αγνοία του , ένα σημαντικό κομμάτι της κοινής γνώμης. Κάποιοι μπορεί να νίπτουν τα αμόλυντα χέρια τους μετά τη σφαγή , είναι , όμως, ιδεολογικά συγγενείς με τον δολοφόνο. Το αναφέρει εξάλλου και ο ίδιος στο Μανιφέστο του: ΛΑΟΣ, Χρυσή Αυγή, Βορίδης , διάφορες ελληνικές ακροδεξιές εφημερίδες και η «ουδέτερη», προς στιγμή, Νέα Δημοκρατία.

Υπάρχει , λοιπόν, ένα μικρό ακόμη κομμάτι της κοινωνίας, που ακολουθεί συνειδητά πολιτικά την ιδεολογία του μακελάρη. Υπάρχει, όμως, ένα μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας, που ασυνείδητα, κατά κύριο λόγο, παρέχει στήριξη στην δολοφονική ιδεολογία του Νορβηγού. Είναι το απολιτικό κομμάτι της κοινωνίας και το κομμάτι εκείνο , που έμαθε να ζει τυχοδιωκτικά, με τους κανόνες του νεόπλουτου τη ζωή του αστού, ενώ παρέμενε ένας εργάτης. Κοινωνικά και οικονομικά. Είναι εκείνο το κομμάτι , που ευστοχότερα χαρακτηρίζεται ως Οπαδός και Καταναλωτής, και πέραν αυτών των δύο ιδιοτήτων δεν έχει ουσιαστική ύπαρξη. (βλ. και «Δεσμοί«).

Στο σημείο αυτό έρχεται η απάντηση από το στόμα των δήθεν ουδέτερων και συμβιβαστικών, που νομίζουν ότι μέσα στη νερόβραστη ουδετερότητα τους έχουν φτάσει σε ένα ανεπανάληπτο επίπεδο σοφίας. Πετάγονται οι «κεντρώοι» και μας υπενθυμίζουν πως και το αριστερό , κομμουνιστικό , σοβιετικό καθεστώς υπήρξε βάρβαρο και απάνθρωπο με τους αντιφρονούντες. Τί φοβερή άποψη. Πράγματι…

Όμως, το σταλινικό καθεστώς έγινε βάρβαρο και απάνθρωπο γιατί διαστρέβλωσε μια κοσμοθεωρία. Την έραψε στα μέτρα του , την ξεχείλωσε τόσο , που καμία σχέση δεν είχε με την κληρονομιά που του παρέδωσε ο επαναστατημένος λαός. Το φασιστικό καθεστώς , όμως, είναι εξ ορισμού βίαιο και απάνθρωπο. Ο Χίτλερ δεν εφάρμοσε κάτι λάθος. Δεν διαστρέβλωσε τίποτα. Στο θεωρητικό του έργο, Mein Kampf, δεν μιλά για μια άλλη κοινωνία από αυτή που προσπάθησε να επιτύχει. Ο Χίτλερ υπήρξε επίσης συνεπής, σαν τον Νορβηγό απόγονο του!

Αυτά τα άτομα δεν υπάγονται στην κατηγορία του τρελού. Δεν θα πρέπει να πέφτουμε στην παγίδα να θεωρούμε τον κατά συνείδηση δολοφόνο αποκλειστικά σαν διαταραγμένο άτομο. Τί γίνεται, δηλαδή, με όλους αυτούς, που εμφανώς ή ασυνειδήτως του παρέχουν τον ζωτικό χώρο για να δρα; Ανήκουν και αυτοί στην κατηγορία του τρελού; Ο φασισμός και η μισαλλοδοξία είναι στοιχείο της κοινωνίας. Ή θα τον εξαλείψουμε δομικά από τις σχέσεις μας ή να πάψουμε να αποκαλούμε τρελούς αυτούς που εφαρμόζουν αυτό που βλέπουμε να κραυγάζει δίπλα μας, στην καθημερινότητα μας!

Advertisements